تولید میوه خشک بهداشتی اسلایس صنعتی

تولید میوه خشک بهداشتی اسلایس صنعتی نیازمند توجه به اصول و استانداردهای مختلفی از جمله محیط مناسب، دستگاه های خشک کن با کیفیت و نحوه ی خشک کردن این محصولات است و البته همزمان و یا حتی قبل از شروع به کار، بایستی در خصوص بازار فروش نیز اطلاعات کافی به دست آورد.

سفارش کار میوه خشک کنی

همان طور که می دانید، صنعتیمیوه خشک جزء مشاغل پرسود محسوب می شود؛ اما به صرف این مسئله و بدون آگاهی و تخصص کافی نمی توان وارد بحث راه اندازی خط تولید میوه خشک و مقوله تولید شد.

در واقع بدون برنامه ریزی لازم در خصوص بازار مصرف و توانایی فروش این محصول، تولید صرفاً به معنای از دست دادن سرمایه تلقی می شود.

امری که حتی می تواند کارخانه های بزرگ را نیز تعطیل و مجبور به فروش کارخانه میوه خشک کنی گردد.

بدیهی است میوه خشک ظرفیت فروش بالای در داخل و خارج کشور دارد؛ اما هدایت تولید به سمت بازار فروش، نیازمند شناخت درست بازار، تبلیغات و بازاریابی درست و کارامد می باشد.

و در صورتی که این روند به درستی انجام گیرد، حتی می توان به نقطه ای رسید که در کار تولید، نیازمند سفارش کار به همکاران و تولید کنندگان دیگری باشیم.

تولید کننده اصلی میوه خشک

تولید کننده اصلی میوه خشک در ایران چه کسانی هستند؟ این صنعت به طور کلی در سه سطح کارخانه ای، کارگاهی و خانگی انجام می شود و در هر بخش افراد مختلفی مشغول به کارند.

اما در تولید و فروش و به ویژه در خصوص مواد غذایی که میوه خشک نیز از جمله ی این محصولات محسوب می گردد، توجه به  استانداردها، مجوزهای بهداشتی و اطمینان از سلامت تولید و فروش اهمیت زیادی دارد.

بنابراین در بحث خط تولید میوه خشک کن صنعتی باید به این مقوله توجه گردد؛ به ویژه اگر هدف از تولید صادرات و تجارت در بازار جهانی باشد.

بدیهی است که شرایط فروش میوه خشک در کشورهای مختلف از یک قانون تبعیت نمی کند و بنابراین زمانی می توان در صادرات میوه خشک موفق عمل کرد که بتوان تولید را بر مبنای استانداردهای جهانی و مورد پذیرش در سطح بین المللی پیش برد.

اولین کارخانه تولید میوه خشک

شاید تولید میوه خشک در ایران به شیوه ی جدید و صنعتی به کمتر از دو دهه می رسد و در این مدت کارخانجات و کارگاه های زیادی شروع به فعالیت نموده اند.

تولید میوه خشک های صنعتی به شکل اسلایس و حلقه ای در انواعی چون هلو، آلو شابلون، سیب، کیوی، خرمالو و بسیاری از انواع دیگر، عمده ی فعالیت این کارخانه ها را تشکیل می دهد.

البته بحث تولید سبزی و صیفی جات خشک و در نهایت بسته بندی نیز در برخی از کارخانجات در حال انجام است.

اما این در مورد این که اولین کارخانه تولید میوه خشک در کشور کدام است؛ نظر قعطی نمی توان داد و شاید با بررسی تاریخچه ی فعالیت تولید کنندگان مختلف که در سایت های اینترنتی بیان شده، بتوان به پاسخی مناسب ر این مورد رسید.

فروش میوه خشک صنعتی

فروش میوه خشک صنعتی در بازار جهانی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و کشورهای مختلفی در خصوص تولید میوه خشک مرغوب فعالیت می کنند.

نگهداری در مدت زمان طولانی، حمل و نقل راحت تر، جلوگیری از ضایعات میوه تازه و ارزش غذایی مناسب از جمله دلایلی هستند که موجب شروع و توسعه ی این صنعت شده اند.

البته در بازار داخل ایران نیز فروش این محصول کم کم جایگاه خود را می یابد و به طور مثال فروش عمده میوه خشک در تهران از رونق خوبی برخوردار است.

اما بدون شک نیاز بالایی را در جامعه ی جهانی برای این دست از محصولات شاهد هستیم؛ به خصوص برای میوه خشک های مرغوب و باکیفیت ایرانی.

همین عامل می تواند زمینه ای برای توسعه ی تولید میوه خشک و حرکت با قدرت بیشتر به سمت بازارهای صادراتی باشد.

برند های مختلف تولید کننده میوه خشک

در چند ساله ی اخیر، شاهد تاسیس کارگاه میوه خشک کنی و مراکز تولیدی متعددی در ایران هستیم که در حجم و کیفیت متفاوتی مشغول به فعالیت هستند.

همین امر سبب شده تا برندهای مختلفی نیز در بازار ارائه شود؛ در واقع وجود یک برند برای امر فروش از ضروریات کار محسوب می شود و بنابراین برخی از افرادبه این مقوله توجهی خاص نموده اند.

همان طور ک که می دانید، یک برند اگر اعتبار کافی در بازار کسب کند، تأثیر بسزایی در افزایش استقبال مشتریان و در نتیجه افزایش خواهد داشت.

کاملاً واضح است که همچنان که برای تولید، نیازمند مجوز کارگاه میوه خشک کنی هستیم، در امر ثبت برند نیز باید مراحل اداری طی شود.

در حال حاضر برندهایی همچون موژان، هیژا، آسرولا، فروتی، چیپسو و تانسو در شهرهای مختلف اقدام به خشک کردن و فروش انواع میوه خشک نموده اند.

مزیت های استفاده از میوه خشک

البته توصیه ی متخصصان تغذیه در مورد مصرف انواع میوه جات، استفاده ی بیشتر از میوه های تازه است؛ البته به استثنای افرادی که به  جهت شرایطی خاص نباید میوه را به صورت تازه مورد استفاده قرار دهند.

اما در برخی مواقع و شرایط، استفاده از میوه خشک نیز می تواند گزینه ای مناسب باشد و بنابراین در کنار مصرف میوه به صورت تازه، انواع میوه خشک نیز گزینه های خوبی محسوب می شوند.

  • عدم نیاز به شست و شو و راحتی استفاده
  • نگهداری در زمان بیشتر
  • سبک بودن و جابه جایی آسان
  • میان وعده ای مغذی برای مدارس در کودکان
  • از جمله ی مزیت هایی است که می توان برای استفاده از انواع میوه خشک بر شمرد.

بازار بزرگ فروش میوه خشک در تهران

بدیهی است که هر چه حجم مشتریان بیشتر باشد، نیاز به ارائه ی محصولات با کیفیت های متفاوت و در حجم های مختلف نیز افزایش می یابد.

بنابراین با توجه به موقعیت شهر تهران به لحاظ تعداد بالای جمعیت، با بازار بزرگی برای فروش انواع محصولات از جمله میوه خشک سرو کار خواهیم داشت.

همین امر موجب می شود تا بتوان میوه خشک عمده را با کیفیت های مختلف و با راحتی بیشتری در مقایسه با شهرهای کوچک به فروش رساند.

همچنین با توجه به تنوع بیشتر مشتریان به لحاظ قدرت خرید، حتی ارزان ترین میوه خشک های تولید شده نیز می تواند به عنوان مواد اولیه مناسب برای فرآوری مشتریان قابل توجهی داشته باشد.

همان طور که می دانید، مصارف آجیلی تنها یکی از موارد مصرف میوه خشک است و این محصول را می توان در صنایع فرآوری نیز استفاده کرد.

البته توسعه ی خرید اینترنتی میوه خشک نیز زمینه را برای سفارش بیشتر محصولات از بازار تهران مساعد تر کرده است.

تهیه میوه خشک در بسته بندی های متنوع

بارها به اهمیت استفاده از میوه خشک به صورت بسته بندی اشاره شده و خوشبختانه در حال حاضر بسته بندی میوه خشک در منزل و مراکز تولیدی بزرگ انجام می شود.

البته باید توجه داشت که همان طور که در خصوص میوه خشک با مشتریان مختلفی به لحاظ کیفیت و قیمت مورد  تقاضا سرو کار داریم، سطوح مختلف مشتریان هر کدام بسته بندی خاص خود را نیاز دارد.

این تفاوت و تنوع در بسته بندی خود از وجوه مختلفی قابل بررسی می باشد.

جنس بسته بندی، وزن و شکل بسته بندی از جمله گزینه هایی هستند که در تهیه ی یک بسته بندی ایده آل بایستی مورد توجه قرار گیرد.

بدون شک هر بسته بندی برای ارائه در بازار خاص خود مناسب است.

به عنوان مثال بسته بندی میوه خشک برای  عرضه در مدارس باید دروزن های کوچک و اشکالی انجام شود که از نظر دانش آموزان جذاب باشد.

در مقابل برای مجالس رسمی و همایش های خاص، استفاده از وزن های بزرگ تر و بسته بندی های شیک و کادویی مناسب خواهد بود.

کاملاً واضح است که با رعایت تناسب بسته بندی میوه خشک با بازار مصرف آن، شاهد رونق بیشتری در بازار فروش این محصول خواهیم بود.

فروش کیلویی میوه خشک

فروش کیلویی یا فله ای میوه خشک از جمله روش های رایج عرضه ی این محصول در بازار ایران است و بسیاری از خشکبار فروشی ها انواع مختلفی از میوه خشک های اسلایس را در کنار آجیل و مغز دانه ها به فروش می رسانند.

در حال حاضر و علی رغم این که قیمت میوه خشک سال 97 با سرعت بسیار بالایی افزایش پیدا کرد، اما هنوز هم این محصول مشتریان خود را در بازار دارد.

البته خشک کردن به شیوه ی صنعتی علاوه بر میوه شامل محصولاتی مانند گوجه و پیاز نیز می شود که موجب شده برای طبخ غذا در رستوران ها، بیمارستان ها، تالارها و مواردی از این دست، مواد اولیه ی عالی با کاربری آسان تر ارائه شود؛ فاکتوری که یکی از نقاط قوت برای تبلیغات بیشتر استفاده از آن محسوب می گردد.

اما یکی از روش های مورد استفاده برای فروش محصولات در چند ساله ی اخیر استفاده از اینترنت است؛ امری که در خصوص انواع میوه خشک نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده و بنابراین بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان میوه خشک برای خرید تضمینی میوه خشک حتماً سری به سایت و فروشگاه های اینترنتی می زنند.

بهترین زمان برای مصرف میوه خشک

بهترین زمان برای مصرف میوه خشک چه زمانی است؟ بدون شک مانند سایر موادغذایی، این محصول نیز هر چه تازه تر استفاده شود خواص میوه خشک بیشتر حفظ شده و مصرف آن مناسب تر خواهد بود.

البته با توجه به این که حجم بالایی از آب میوه خشک به عنوان عاملی برای فساد، در فرآیند تولید گرفته شده بنابراین دغدغه ی زیادی در مورد مصرف میوه خشک وجود ندارد اما در هر صورت بهتر است در محیطی خنک نگهداری شود.

همچنین با توجه به رشد صنعت نگهداری مواد غذایی و استفاده از سردخانه، در مورد نگهداری میوه خشک در سرد خانه نیز می توان تا یک سال همچنان محصولی با کیفیت داشت.

در خارج از محیط سردخانه بایستی حتی الامکان در مدت زمانی مشخص مثلاً در کمتر از یک ماه میوه خشک مصرف شود.

توصیه به فروشندگان میوه خشک در فروشگاه های آجیلی این است که محصول را برای مصرف یک ماه خود خریداری نموده و سفارش خود به صورت را ماهانه داشته باشند.

مشخصات میوه خشک با کیفیت بالا

خشک کردن میوه با استفاده از روش های سنتی مانند آفتاب خشک سابقه ای دیرینه دارد و امروزه با استفاده از وسایل گرمایشی نیز این کار انجام می شود؛ به طور مثال اگر به طرز تهیه میوه خشک روی بخاری آشنا باشیم، می توانیم در زمستان انواع دور ریز میوه مانند سیب را به این روش خشک کنیم.

اما در فرآیند خشک کردن چه  در بحث سنتی و چه با استفاده از شیوه های نوین صنعتی باید خواص، رنگ و طعم میوه ها باید تا جایی که امکان دارد حفظ شود.

البته با توجه به این که ویتامین c در برابر حرارت مقاوم نیست بنابراین بسیاری از میوه های خشک که دارای این ویتامین هستند، درصد بالایی از آن را از دست می دهند.

اما در بحث رنگ میوه، تیره شدن میوه های خشک به ویژه در خصوص مواردی چون سیب و موز اجتناب ناپذیر است و به همین منظور بسیاری از تولید کنندگان از مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده می کنند؛ که علی رغم روشن شدن محصول نهایی، از نظر سلامت محصول بهتر است استفاده نشود.

بنابراین گاهی تیره بودن سیب خشک از جمله مشخصات سلامتی بیشتر آن است و صرفاً داشتن رنگی سفید، نشان دهنده ی کیفیت بالای آن نخواهد بود.

البته در نهایت این مشتری است که تعیین می کند کدام یک از روش های فوق برای خشک کردن باید مورد استفاده قرار گیرد.

تولید میوه خشک بهداشتی مرغوب در کشور

ایران با دارا بودن تنوع آب و هوایی و خاک و اقلیم، مهد پرورش انواع میوه جات با بهترین کیفیت و طعم است و همین امر کشور را مستعد تولید انواع میوه خشک نموده است.

امری که با توسعه ی دستگاه های خشک کن، به بخش صنعتی نیز راه یافته و امروزه حجم عظیمی از میوه های تازه، با استفاده از دستگاه های باکیفیت و مرغوبیت قابل قبول و با رعایت بیشتر بهداشت خشک می شوند.

بنابراین ظرفیت بالایی در بازار کار میوه خشک داریم و به تبع آن موارد مصرفی متفاوتی برای این محصول در بازار داخل و خارج از کشور وجود دارد.

  • مصارف آجیلی و میان وعده ای
  • دمنوشی
  • فرآوری

سه نمونه از کاربردهای میوه خشک صنعتی محسوب می شوند.

اما قبل از شروع به کار، بایستی از یک متخصص و کارشناس، مشاوره تولید میوه خشک گرفت و پس از اطمینان از مباحثی مانند فروش محصول و بازار هدف، اقدام به تولید کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما